جیمی کارتر : می توانستم ایران را از بین ببرم

مستند ساز
منتشر شده در 02 آبان 1397

به تازگی مصاحبه ای از رئیس جمهور اسبق آمریکا منتشر شده که می گوید می توانستم ایران را با سلاح های اتمی از بین ببرم. این امر از این حیث مهم است که نباید به لبخندهای مقامات آمریکایی دل خوش کرد و یا از اخم کردن هایشان نگران شد


در جامعه بین المللی، این قدرت نظامی و اقتصادی است که جایگاه یک کشور را در تعامل با دیگر کشورها مشخص می کند.


گزینه حمله نظامی به ایران و یا بمباران اتمی ایران همیشه یکی از گزینه های روسای جمهور آمریکا بوده و هست. در این شرایط هرگونه مذاکره از سر ضعف و یا اعتماد به طرف مقابل، اشتباهی است که ممکن است تاوان اش را 80 میلیون ایرانی بپردازند. ای کاش کسانی که در به در نبال مذاکره با آمریکا هستند و مخفیانه پیغام و پسغام می فرستند، کمی تاریخ بخوانند و بدانند.


جیمی کارتر به این نکته واقف است که عدم موفقیت وی در بازگرداندن گروگان‌ها به آمریکا و کشته‌ شدن هشت سرباز آمریکایی در یک عملیات ناکام برای نجات آنها موجب شکست او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1980 و پیروزی رونالد ریگان شد.


رییس جمهور پیشین آمریکا که به اتفاق همسرش و حدود سه هزار داوطلب دیگر از 25 کشور جهان برای کمک به ساخت و تعمیر خانه برای نیازمندان به تایلند سفر کرده است، در باره تاثیر بحران گروگانگیری بر سرنوشت سیاسی‌اش گفت: « من در این باره تردیدی ندارم که این مسئله عامل اصلی در شکست انتخاباتی من بود. البته اگر من گروگان‌ها را نجات می‌دادم و اگر آنها اصلاً به گروگان گرفته نمی‌شدند، من دوباره به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شدم.»با این حال جیمی کارتر با دفاع از سیاست خود در این باره اظهار داشت، بر خلاف نظر مشاورانش که خواستار حمله به ایران بودند، وی به این دلیل که در جریان چنین حمله‌ای ممکن بود هزاران نفر کشته شوند، از انجام آن خودداری کرده است.


به گفته رییس جمهور پیشین آمریکا هر چند حمله نظامی به عنوان یکی از راه‌حل‌های بحران گروگان‌گیری مد نظر قرار داشته است، با این حال وی راه حل مذاکره را به منظور بازگرداندن گروگان‌ها به آمریکا برگزیده بود.جیمی کارتر این باره گفت: « مشاوران اصلی من بر حمله به ایران تاکید می‌کردند. من می‌توانستم با سلاح‌هایی که در اختیار داشتم ایران را ویران کنم. اما احساس می‌کردم که ممکن است در این ماجرا گروگان‌ها هم کشته شوند و من نمی‌خواستم، بیست هزار ایرانی را بکشم. برای همین به ایران حمله نکردم.»به دنبال گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک آمریکا و ایران قطع شد و به رغم گذشت سی سال از این رویداد دو کشور همچنان رابطه سیاسی با یکدیگر ندارند.

دیدگاه کاربران
تاینی موویز -

باشه 2 بار