سرنوشت هر انسان چنین است بدون شک ، حتی تو ، بلی تو که این را فعلا میخوانی !

المفلحون فارسی
منتشر شده در 25 اردیبهشت 1398

هر که بشناخت که آخر کار وی به همه حال مرگ است ، و قرار گاه وی گور است ، و موکل وی منکر و نکیر است ، موعد وی قیامت است ،و جای ورود وی بهشت است یا دوزخ است ، نعوذ بالله هیچ اندیشه وی را مهمتر از اندیشه مرگ نبود و هیچ تدبیر او را غالبتر از تدبیر زاد مرگ نبود اگر عاقل است!


چنانکه رسول الله ص گفت: هر که یاد مرگ بسیار کند ناچار به ساختن زاد آن مشغول باشد ، و قبر روضه ای یابد از روضه های بهشت، و هر که مرگ را فراموش کند همت وی همه دنیا باشد و از زاد آخرت غافل ماند، و قبر غاری یابد از غار های دوزخ

.

و حكيم به مردى از برادران خود نوشت كه اى برادر مرگ را در اين دنیا ياد كن پيش از آن كه به جای روی كه در آرزوی مرگ شوی و آنرا نیابی.


و چون پيش ابن سيرين مرگ را ياد می كردند همه اندامش به لرزه می افتاد.


و عمر بن عبد العزيز هر شب فقها را جمع میکرد، پس مرگ و قيامت و آخرت را ياد می كردند و میگريستند تا چنان پنداشتی كه پيش ايشان جنازه ا ى است.


و ربيع تيمى گفتى: لذتهاى دنيا از من دو چيز منقطع گردانيد: ذكر مرگ و ايستادن در حضرت خداى- عز و جل.


و كعب گفت: هر كه مرگ را شناخت مصيبتها و غمهاى دنيا بر وى آسان شد.


و داود- عليه السلام- چون مرگ را و قيامت را ياد كردى، چندان بگريستى كه مفاصلش از جاى بشدى، و چون رحمت را ياد كردى نفسش بدو باز آمدى.


و حسن گفت: هرگز عاقلى نديدم كه نه او را از مرگ ترسان يافتم و بر آن اندوهگين.


علاج اثر کردن ذکر مرگ در دل:


علاج آن است که ساعتی خلوت کندباخود و دل را فارغ از هر چیز و به خویشتن بگوید که مرگ نزدیک است ، شاید که امروز باشد ، ومثلا اگر تو را گویند که بجای رو که تاریک و ندانی که در آن چاهی هست یا سنگ در راه است یا حیوان درنده سخت بترسی ! آخر پوشیدگی کار تو پس از مرگ و خطر تو در گور کمتر از این نیست! پس این غفلت چرا؟!


با ما بپیوندید:


► Official Website: http://www.almoflihun.com

► Facebook page: http://www.facebook.com/almoflihun

► twitter: : http://www.twitter.com/almoflihun

دیدگاه کاربران