دانلود کتاب آشنایی با علوم قرآنی محمد مهدی رکنی یزدی

دانلود رایگان کتاب و خلاصع کتاب

دانلود کتاب آشنایی با علوم قرآنی محمد مهدی رکنی یزدی.برای دانلود فایل بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


http://youfiles.ir/product/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af-%d9%85%d9%87%d8%af%db%8c-%d8%b1%da%a9%d9%86/


آشنایی با علوم قرآنی تالیف محمد مهدی رکنی یزدی پیرامون برخی از مسائل علوم قرآنی نوشته شده است و از آنجا که کتاب برای دانشجویان دانشگاه‌ها تهیه شده مطالب آن به صورت خلاصه و گذرا بیان شده و از همین جهت نام آن آشنایی با علوم قرآن گذاشته شده است.وی مطالب را در ده فصل ارائه نموده است: در فصل اول پیرامون معنای وحی و تفاوت آن با الهام سخن گفته در فصل دوم نزول قرآن را در دو بحث:اسباب نزول و گستردگی معنی آیات قرآن بررسی کرده است در فصل سوم درباره قرائت قرآن و قاریان مشهور بحث نموده آنگاه عوامل اختلاف قرائت‌هارا بیان و در ادامه آداب تلاوت قرائت قرآن را ذکر می‌کند مساله کتابت قرآن را در فصل چهارم مورد بررسی قرار داده و در این رابطه ابتدا وضعیت خط در عربستان تجزیه و تحلیل شده سپس نوشت افزارهایی را که در آن زمان بر روی آن کتابت می‌کردند نام می‌برد و در ادامه کاتبان وحی در زمان پیامبر(ص)را نام برده و شخصیت‌هایی که دارای مصحف می‌باشند معرفی و پیرامون مصحف آنها نکاتی را متذکر می‌شود در پایان این فصل‌سرگذشت مصحف عثمانی که معروف به مصحف امام است بیان شده است. در فصل پنجم درباره متواتر بودن قرآن و در فصل ششم اسامی و اوصاف آن را توضیح می‌دهد. در فصل هفتم مساله ترتیب آیات و سوره‌ها را بحث می‌کند که آیا این دو توقیفی هستند و یا اینکه به اجتهاد صحابه انجام شده است. در فصل هشتم موضوع محکم و متشابه را با استفاده از آیات قرآنی بیان می‌کند و پس از تعریف محکم و متشابه فایده وجود آیات متشابه را ذکر نموده است. از آنجا که قرآن نیازمند به تفسیر می‌باشد در فصل نهم ضرورت آن مورد بحث قرار گرفته و وضعیت آن را در برخی از زمانها بررسی و بعضی از تفاسیر را همراه با روش آن معرفی می‌کند. در فصل آخر (فصل دهم) به مساله اعجاز قرآن پرداخته و برخی از وجوه اعجاز قرآن همچون فصاحت و بلاغت اشارات علمی اعجاز عددی...مورد بحث قرار گرفته است.

دیدگاه کاربران