گیم پلی بازی WOLFENSTEIN 2 - قسمت 11
در این قسمت از گیم باکس شمارو با گیم پلی و تاریخچه بازی WOLFENSTEIN 2 آشنا می کنیم
کمپانی بتسدا همچنان در حال انتشار بازیهای جدید از فرنچایزهای مختلفش است. یکی از مجموعههای محبوب این کمپانی ولفنشتاین است که به تازگی جدیدترین عضو آن به نام Wolfenstein 2: The New Colossus عرضه شده که نقد و بررسی آن را میتوانید در گیمان دنبال کنید. این زمان را فرصتی مناسب دانستم تا برای افرادی که پیش از این با مجموعه آشنا نشدند یا بازیهای آن را به فراموشی سپردند، خلاصهای از تاریخچهی این مجموعه قدیمی را جمعآوری کرده و در اختیار شما قرار دهم. در این مطلب با گیمپلی، داستان و سازندگان همه بازیهای ولفنشتاین از سالهای دور گذشته تا کنون آشنا خواهید شد.
سری ولفنشتاین یکی از قدیمیترین شوترها در صنعت ویدیو گیم است. اولین بازی این مجموعه به نام Castle Wolfenstein با زاویه دید از بالا، بازیکن را در برابر نازیهایی قرار میداد که در پی تصاحب دنیا بودند. با وجود سادگی و نمای دو بعدی، وجود محدودیتهای فراوان از لحاظ سختافزاری، سایلس وارنر، موسس استودیو میوس سافتور، با طراحی فوقالعاده موفق شد فرنچایزی محبوب خلق کند.
نکته جالب و حائز اهمیت این بازی، شیوهی هوشمندانه و پیشرو در طراحی آن بود. این بازی در ژانر شوتر، اکشن ماجراجویی و حتی مخفیکاری جای میگیرد که در دورهی خود همه اینها به نوعی بینظیر بوده است. اینکه در یک اثر دو بعدی با کاراکترهای پیکسلی به نازیها تیراندازی کنید، آنها را مخفیانه دستگیر کنید و قفل درها را باز کنید، برای زمان عرضه بازی دور از ذهن و خارقالعاده به نظر میرسند. به همین علت است که اولین اثر در سری ولفنشتاین را میتوان پایهای محکم برای این مجموعه دانست که منبع الهام همه آثار پس از خودش بوده است.
این بازی دنبالهای برای Castle Wolfenstein بود که باز هم در دورهی جنگ جهانی دوم اتفاق میافتاد و در آن هیتلر حاکم کشور آلمان است. هدف بازی این است که شما مراحل را در پناهگاه زیرزمینی برلین که هیتلر قرار ملاقاتی سری در آن ترتیب داده است، طی کنید. شما باید بمبی را پیدا کنید و آن را به جایی که هیتلر جلسه خود را تشکیل داده منتقل کنید. این داستان از ماجرای کودتای 20 ژوئیه الهام گرفته شده است.
بازی Beyond Castle Wolfenstein نیز مانند نسخه قبلی خود دارای المانهای تیراندازی، مخفیکاری و اکتشاف است با این تفاوت که قابلیت تعامل کاراکتر با محیط افزایش یافته است. باز هم زاویه دوربین از بالا است و با کاراکترهای پیکسلی و صداگذاری جالب از بهترینهای زمان خود به شمار میرود. این بازی توسط میوس سافتور ساخته شد و در سال 1984 روانه بازار شد. همسر سایواس پس از مرگ او نسخه پورت شدهی آثارش را به یادبود وی در سال 2004 منتشر کرد.