رشد قیمت با وجود افزایش تولید در صنعت شیر

اخبار تماشایی
منتشر شده در 15 آبان 1397

حجتی گفت: اعتبار هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه جوابگوی حجم خسارت وارده به بخش کشاورزی نیست.


مشکلی در ارتباط با تأمین و توزیع کالاها نداریمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی اتاق تعاون با اعضای وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران که امروز صبح در اتاق تعاون ایران برگزار شد، اظهار کرد: با وجود با اینکه مرتب در حال پیگیری نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید هستیم اما هنوز نرخ‌ها اعلام نشده است.


وی در رابطه با آخرین وضعیت تولید و توزیع کالاها افزود: از لحاظ تأمین و توزیع کالا آنچه که در داخل تولید می‌شود و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود مشکلی نداریم.


حجتی با اشاره به اینکه تولید مرغ داخل بیش از حد نیاز مصرف است، بیان کرد: افزایش قیمت مرغ تابع قیمت تمام شده است از آنجا که اعتقاد داریم متوسط قیمت مرغ باید بین 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان باشد از این اینرو مرتب با کنترل بازار سعی داریم تا اجحافی در حق مصرف‌کنندگان صورت نگیرد چرا که اگر بنا به هر دلیلی بازار سیاهی ناشی از افزایش تقاضا و مشکلات توزیع ایجاد شود ذخایر خود را به بازار توزیع می‌کنیم.


وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بحث خسارت‌ها یکی دیگر از مشکلات جدی پیش‌رو بخش کشاورزی است، گفت: سایر بخش‌ها همانند بخش کشاورزی در معرض خطر نیستند این در حالی است که بخش کشاورزی به سبب وسعت عرصه‌ها و آفات بیماری‌ها با مشکلاتی روبروست که این معضل را تنها می‌توان از طریق مدیریت ریسک بهبود بخشید.


وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه کمبود تولید شیر خام که از سوی برخی فعالان مطرح شده است صحت ندارد افزود: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌‌های بزرگ لبنی و بررسی‌های به عمل آمده به طور متوسط تولید شیر خام 8 تا 10 درصد افزایش یافته است اما این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد که امروز قاچاق شیر خشک از کشور انجام نمی‌شود.


حجتی ادامه داد: زمانی که ما دستور ممنوعیت صادرات محصولات را می‌دهیم خودمان نیز از این موضوع رنج می‌بریم چراکه این تصمیمات به راحتی گرفته نمی‌شود و در برخی مواقع با چیزهایی که امضاء می‌کنیم مخالف هستیم اما نمی‌شود یک طرفه و یک جانبه کار کرد.


وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت سیب‌زمینی و گوجه فرنگی در مناطق تولید مرتب در حال ارزیابی است بیان کرد: با اجرای ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی و سیب‌زمینی به طور مرتب قیمت‌ها در مناطق تولید بررسی می‌شود تا اگر از رقمی قیمت پایین‌تر آمد سازمان تعاون روستایی برای خرید وارد میدان شود.


وی درباره آخرین وضعیت ممنوعیت صادرات خوراک دام گفت: از روزی که جلوی صادرات خوراک دام گرفته شد به آقای مهرفر‌ نامه نوشتم که باید عوارض خروج گذاشته شود اما وظیفه آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست.


به گفته وی 80 درصد آنچه از خوراک دام کنسانتره می‌شود ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می‌کنند و با ارز نیمایی یا آزاد در بازار به فروش می‌رسد.


حجتی با اشاره به اینکه هم اکنون در شرایط سختی قرار داریم افزود: در شرایط کنونی دشمن در کمین است از یک طرف آنها می‌گویند که سوئیس را برای غذا آزاد گذاشته‌ای و از طرفی می‌گویند بانک کشاورزی تحریم است اما هر کاری کنند ما برای تأمین موادغذایی‌ راهکاری داریم.


وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در تأمین موادغذایی‌ تاکنون مشکلی نداشته‌ایم افزود: علی رغم تمامی بحث‌ها همچون قحطی و خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها در رسانه‌ها مطرح شد اما در تأمین موادغذایی‌ مشکلی نداریم هر چند که اعتصاب کامیون‌داران ما را دچار مشکلاتی کرد اما این گرفتاری‌ها مرتفع خواهد شد.


وی درباره آخرین وضعیت بحث پیمان‌سپاری ارزی گفت: هیچ یک از جمعیت 80 میلیون نفری حاضر نیستند که سرمایه از کشور خارج شود و همه دل در گرو عکس این موضوع دارند تا تولید افزایش یابد.


حجتی در پایان تصریح کرد: شورای پول و اعتبار در خصوص بحث پیمان‌سپاری ارزی تأکید داشتند که ارز حاصل از صادرات حتماً به صورت سپرده، اسکناس یا کالا وارد کشور شود.

دیدگاه کاربران