هنگامی که نسخه دوم بازی Halo منتشر شد، بسیاری از کارمندان بانجی مشغول ساخت محتواهای اضافه برای این قسمت بودند. اما تعداد کمی از گروه شروع به طراحی ستونهای قسمت سوم کردند. بانجی برای مدتی، نسبت به پروژه جدید خود سکوت اختیار کرد و در نهایت در E3 سال 2006 توسط یک تریلر سینمایی کاملا Real-time نسخه سوم بازی Halo را معرفی کرد. Halo 3 پایان سهگانه باشکوه این سری را رقم میزند و پرونده این داستان را به بهترین شکل به سرانجام میرساند. این قسمت را میتوان یکی از به یادماندنیترین و برترین اثرهای اول شخص تیراندازی دانست که در اکثر لیست برترینهای سبک تیراندازی قرار گرفته است.