گیم پلی بازی FOR HONOR - قسمت 20
تاریخچه بازی FOR HONOR
واقعیت این است که پس از تجربهای که سال گذشته بازی The Division برایم رقم زد، اعتمادم به یوبیسافت را تا حدود زیادی از دست داده بودم و این در حالی است که همواره طرفدار پر و پا قرص بازیهای این شرکت بودم. ولی خب امسال قضیه برای شرکت فرانسوی خیلی فرق کرد، درست است که بازی Steep آنها خیلی خوب نبود، ولی در عوض Watch Dogs 2 را به عنوان یک بازی موفق داشتیم و حال نیز شاهد عرضه بازی For Honor هستیم که با وجود تمامی شبهاتی که پیش از عرضهاش داشتم، در نهایت توانسته به همان تجربه لذتبخشی تبدیل شود که از نمایشها و اطلاعات بازی انتظارش را داشتیم. For Honor با اینکه بینقص نیست، ولی تجربهای است که در همین فرم فعلیاش هم بسیار لذتبخش است و قطعا در آینده و با پشتیبانی سازندگانش و عرضه محتویات جدید، بهتر هم خواهد شد.
اصلیترین عاملی که باعث شده For Honor تا بازی خوب و لذتبخشی تبدیل شود، گیمپلی و سیستم مبارزههای آن است. وقتی که اولین بار در نسخه بتا بازی را تجربه کردم، به نظر میرسید که با یک سیستم مبارزه بسیار ساده طرف هستیم که فقط کافی است جهت درست را برای دفاع کردن یا ضربه زدن فشار دهیم تا پیروز نبرد باشیم. ولی پس از اینکه ساعتهای نسبتا زیادی را صرف نسخه اصلی بازی کردم، متوجه شدم که سیستم مبارزهها در عین سادگی، عمق فوقالعادهای دارد که تا به امروز در هیچ بازی دیگری شاهد آن نبودهایم. یکی دیگر از مواردی که شاید در ابتدای بازی کمی تو ذوق بزند، کُند بودن سیستم مبارزه بازی است. ولی خب بهتر است به جای استفاده از واژه کُند، از کلمه واقعگرایانه برای توصیف سیستم مبارزهها و گیمپلی بازی استفاده کنیم. اگر از علاقهمندان به فیلمهای قرون وسطایی باشید، قطعا دیدهاید که در آنها هم شکل مبارزهها به همین صورت و کمی کند است. واقعیت هم این است که مبارزههای سریع به تصویر کشیده شده در اکثر بازیهای ویدیویی که در آنها سرعت فشار دادن کلیدها تعیینکننده پیروزی بود، خیلی دور از واقعیت است.
For Honor با مدنظر داشتن همین موضوع، سیستم مبارزهای خلق کرده که سرعت بالایی ندارد ولی در آن داشتن برنامه و تاکتیک صحیح مبارزه بسیار مهم است. چرا که لحظهای عجله کردن و سریع تصمیم گرفتن، کافی است تا چند ضربه متوالی دشمن به شما وارد شده و دقیقا مثل واقعیت، کشته شوید. بهعلاوه یک مورد خیلی جذاب دیگر در مورد گیمپلی بازی، این است که یادگیری سیستم مبارزههای بازی خیلی راحت است. کافی است در دو سه تا نبرد شرکت کنید تا اصول اولیه مبارزه را یاد بگیرید، ولی وقتی چند بار در برابر رقبای قویتر قرار گرفته و شاهد جدا شدن سرتان از تنتان باشید، متوجه خواهید شد که بلد بودن اصول اولیه برای پیروز شدن کافی نیست و باید نحوه مبارزههای بازی را عمیقتر یاد بگیرید. برای مثال باید بدانید که کی باید ضربه دشمن را دفع کنید یا کی باید از آن جاخالی بدهید. همچنین باید شناخت کاملی از هیروتان و نحوه مبارزهاش داشته باشید و بدانید که کی میتوانید از ویژگیهای مخصوص مبارزه وی استفاده کنید. مساله دیگر دقت کردن به محیط اطراف است؛ چرا که حتما لزومی ندارد که بخواهید با سلاح خودتان دشمن را بکشید و گاهی کمی باهوش بودن و مثلا پرت کردن دشمن از یک ارتفاع بلند کافی است تا شما را پیروز نبرد کند.
در مجموع، سیستم مبارزههای بازی For Honor با اینکه در ابتدا ساده به نظر میرسد، ولی عمق بسیار زیادی دارد و این باعث میشود تا همواره در بازی در حال یاد گرفتن موارد جدید باشید و به بیان بهتر، حس میکنید که هرچه بیشتر بازی میکنید، بیشتر تجربه کسب کرده و به مبارز بهتری تبدیل میشوید. این مساله نقش مهمی در جلوگیری از تکراری شدن بازی نیز ایفا میکند. سیستم مبارزههای For Honor را میتوان شبیه به مبارزه واقعی با شمشیر در دوران نبردهای سنتی دانست که شاید هرکسی میتوانست سلاح در دست گرفته و آن را حرکت دهد، ولی در نهایت فقط تعداد انگشتشماری بودند که به جنگجوی واقعی تبدیل میشدند. For Honor کاملا این حس را در قالب یک بازی القا میکند.