فیلم رونمایی از مستند دنیای چاپلین در موزه هنرهای معاصر تهران

مستند ساز
منتشر شده در 23 مهر 1400

در ابتدای این مراسم امیر تاجیک درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: من برای تولید مستند آخرین دیپلمات سفری به سوییس داشتم. فرصتی فراهم شد تا به بازدید خانه چارلی چاپلین در 25 سال آخر حیاتش در این کشور بروم که امروز به موزه تبدیل شده است. در این فرصت کوتاه با موبایل از بخش‌هایی از این خانه‌موزه تصویربرداری کردم که ماده اولیه ساخت این مستند شد. این فیلم تجربه حضور من در خانه چارلی چاپلین و ذهنیتی است که از دوران کودکی از این هنرمند برجسته داشته‌ام. 


این مستندساز افزود: من در سفر قبلی‌ام به افغانستان برای تولید مستند سکوهای امن افغانستان به محلی رفتم که محل خرید و فروش سنگ‌های قیمتی بود که در آن متقاضیان و فروشندگان با روش‌های سنتی خاصی این سنگ‌ها را معامله می‌کردند. اگر قرار بود در آن جا از ابزارهای مرسوم تصویربرداری استفاده کنم با مخالفت آن افراد مواجه می‌شدم درحالی‌که با استفاده از گوشی تلفن همراه حساسیت‌برانگیز نبود و طبیعی‌ترین رفتار آن‌ها را با موبایل به تصویر کشیدم. . 


در ادامه بخش‌های مورد اشاره تاجیک از مستند سکوهای امن افغانستان برای حضار پخش شد. 


تاجیک سپس عنوان کرد: در مستندسازی برایم قصه و روایت محوریت دارد سعی کردم در دنیای چاپلین هم از عنصر روایت بهره ببرم. در این مستند واکنش چاپلین نسبت به جامعه عصر خودش و وقایع آن دوران را می‌بینیم. 


وی افزود: دلیل جذابیت چارلی چاپلین برای من جمله معروفی است که بعد از درگذشت چارلی چاپلین تیتر روزنامه‌ها شد مرد کوچکی که انسان را بزرگ کرد. او شخصیتی بود که از هیچ به یک شخصیت موثر و جهان شمول تبدیل شد. ویژگی مهم چاپلین در آثارش خلاقیت و وسواس بیش از حد اوست. دراین مستند هم می‌بینیم که فیلمبرداری یکی از سکانس‌های فیلم روشنایی‌های شهر 342 برداشت داشته است. 


سازنده مستند دنیای چاپلین عنوان کرد: بسیاری از کارگردانان دنیا وامدار آثار و شخصیت هنری او هستند. در کشور خودمان هم بسیاری از فیلمسازان و کمدین‌ها از او تاثیرگرفته اند. فیلم سینمایی مارمولک از فیلم زائر چاپلین و فیلم ساعت پنج عصر از فیلم عصر جدید او الگو برداری شده است. 


در ادامه محسن عسگری پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه که نویسندگی متن مستند دنیای چاپلین را به عهده داشت در صحبت کوتاهی با اشاره به تصویربرداری این فیلم با موبایل گفت: در ساخت یک اثر هنری نداشتن ابزار مهم نیست آنچه اهمیت دارد داشتن دغدغه و ایده برای تالیف و تولید است و این که سازنده اثر ذهن خلاقی داشته باشد. 


وی اظهار کرد: اثری که با دغدغه ساخته شده تفاوت خود را با آثار دیگر نشان می‌دهد. امروزه موبایل‌هایی با کیفیت تصویربرداری بالا در دسترس همگان است اما هر کسی نمی‌تواند با این ابزار یک فیلم موثر جذاب و آگاهی‌بخش بسازد که پشت آن دغدغه‌ای وجود داشته باشد. به قول حضرت حافظ: نه هرکه چهره بر افروخت دلبری داند. 


عسگری گفت: امیر تاجیک به عنوان مستندساز همیشه با زاویه دید مستقل خودش به موضوعات می‌پردازد که گاهی مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. این به خاطر دغدغه‌مندی و روایت خاصی است که او در مستندها استفاده می‌کند. 


در ادامه امیر تاجیک بار دیگر روی سن حاضر شد و با اهدای هدیه از محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما مهدی شاملو مدیر فرهنگی مرتضی شمسی مدیر شبکه جهانی الکوثر و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران که در تولید و نمایش این مستند همکاری کرده بودند تقدیر کرد. 


نمایش مستند 43 دقیقه‌‍‌ای دنیای چاپلین پایان بخش این مراسم بود.

دیدگاه کاربران