Ancestors Legacy دارای چهار فکشن مختلف است که شامل وایکنیگها ساکسونها ژرمنها (امپراطوری مقدس رم) و اسلاوها (پادشاهی لهستان-لیتوانی) میشود. این فکشنها از نظر عمق گیمپلی تفاوتهای کاملا ملموسی با هم دارند که نیازمند تغییر کلی در نوع بازی بازیکن خواهد بود. وایکینگها دارای جنبه تهاجمی هستند ساکسونها بیشتر بر روی دفاع در اول بازی تمرکز دارند اسلاوها از نیروهای متنوع کماندار بهره میبرند و ژرمنها کاملا بالانس هستند و هردو بعد تهاجمی و دفاعی را تا اندازهای پوشش میدهند. در قسمت داستانی و کمپین هرکدام از این فکشنها دارای دو خط داستانی جدا هستند که روایتی تاریخی را از دوران آنها بیان میکنند. البته خط داستانی دوم ژرمنها و اسلاوها در زمانی دیگر به طور مجانی عرضه خواهند شد و در هنگام عرضه موجود نیستند. کمپینهای بازی به طور قطع روایت داستانی قابل قبولی را ارائه میدهند و زمانی طولانی برای انجام آنها نیاز است. هرچند از نظر ماموریت و اهداف بازی اصلا تنوع قابل قبولی ندارد و در اکثر مواقع به فتح دهکدههای رقیب و حرکت به جلو ختم میشوند. این عدم تنوع پس از مدتی باعث خستگی و یکنواختی در روند بازی خواهد شد که لذت عمق گیمپلی بازی را به شدت کاهش میدهد. از دیدگاه شخصی نیز روند سکانسهای میان هر اکت با آرت ورک نمایش داده میشود که با توجه به موتور قدرتمند بازی انتظار صحنههایی ریل تایم و زنده میرفت.